UPDATE ORKAAN IRMA

7 september 2017

Bij deze een kort berichtje n.a.v. Orkaan Irma.

Vanmiddag bericht gehad via de kazerne dat de eenheden zich net na de storm rond 12.30 (Arubaanse tijd) weer hebben gemeld. Iedereen heeft de storm goed doorstaan. Er zijn geen gewonden gevallen.

Er begint nu een moeilijke taak, om de schade in te schatten en orde in de chaos te scheppen.

Voorafgaand aan de passage hebben de militairen (mariniers en militairen van de landmacht) op St. Maarten (98 man), op St. Eustatius (14 man) en op Saba (9 man inclusief Jimmy) eerst de verbindingen met het hoofdkwartier op Curaçao zeker gesteld en een commandopost ingericht.
Daarna hebben zij de lokale autoriteiten geholpen met het treffen van de laatste noodmaatregelen. Van het dichtspijkeren van ramen, het vullen van jerrycans met water tot het overbrengen van noodvoorraden naar de shelters. Ook hebben ze de lokale autoriteiten ondersteund met de handhaving van de avondklok.

Na de passage maakt het orkaannoodhulpdetachement de balans op van de schade en van de benodigde hulpverlening. Waar mogelijk worden ze ingezet voor het verlenen van medische assistentie en het ruimen van puin. Ook kunnen de mariniers op verzoek van de lokale autoriteiten worden ingezet voor het bewaren van openbare orde en veiligheid.

Vanavond voor het eerst weer even kort contact gehad met Jimmy via Whatsapp. Saba is niet zo erg getroffen als ze hadden verwacht maar er is wel flinke schade gelukkig zijn hier tot nu toe geen doden gevallen.

Met Jimmy gaat het goed!! Hij is blij dat hij nu mensen kan gaan helpen.

Jimmy is vandaag druk geweest met zoals hier boven genoemd het in kaart brengen van de ravage en is op huisbezoek geweest bij huizen waarvan o.a. het dak eraf is gewaaid en heeft hunaminitnaiere hulp verleent.

Bedankt voor alle lieve berichten die ik/wij hebben mogen ontvangen.
Hier op Aruba hebben we er weinig van gemerkt alleen een hele ruwe zee die erg hoog stond.

Als Jimmy terug is zal ik alle berichtjes ook doorgeven aan hem!

Bedankt voor alle bezorgdheid.

Liefs Michelle

1. Marielle:
    7 september 2017
    Bedankt voor je update! We vonden het hier ook spannend hoor!
    Nu kun je helemaal gaan genieten van je bezoek
    Hoop dat jullie nu wel goede aard hebben in jullie huisje. Ziet er in ieder geval mooi uit.
    Dikke knuffel van ons viertjes XXX
  2. Mari-anne:
    7 september 2017
    Gelukkig alles goed, heb er gisteren vaak aan gedacht.
    Was ook erg benieuwd.
  3. Moeders:
    wat een verhalen weer !!
    En wat een spannende dagen hebben we gehad inderdaad!!! Maar wat een opluchting na jouw berichtje dat het goed met hem ging, een traantje waard van opluchting . Je bekijkt zo`n natuurramp met hele andere ogen als je eigen zoon er ergens midden inzit . En wat een geluk dat mama en Jos er deze week aangekomen zijn . Het heeft zo moeten zijn denk ik . Nu we weten dat hij veilig is ,ga je maar lekker "genieten" met mama en Jos !!!! dikke knuffels en XXXX van ons